En udflugtsdag i Provence

Farvel til Frankrig

Så sidder jeg i flyet på vej hjem fra den skønneste ferie i Sydfrankrig. Det har været en fantastisk tur, og jeg har set nye, og genset gamle, steder i Sydfrankrig. Nu er jeg mættet på oplevelser, og mangler kun hjemrejsen over Frankfurt, før jeg er hjemme igen.

I mit tidligere indlæg skrev jeg om en oplevelsesdag, vi havde i Provence, og sådanne dage har vi haft et par stykker af igen. I fredags tog vi til Aix-en-Provence, som er den store by, der ligger i Provence. Her var vi også sidst, jeg var på ferie hernede, og byen stod øverst på min must see-liste. Vi tog dertil, og byen var som jeg huskede; stor, pæn og hyggelig. Aix er en rigtig storby, med hvad det indebærer; restauranter en masse, unge studerende på hvert gadehjørne, gadespillere der tigger penge af restaurantgængerne og en masse tiggende hjemløse. Her er der rig mulighed for shopping; her kan du shoppe alt fra mærkevarer som Hermes og Longchamp, til små, hyggelige butikker med lokale, provenciale specialiteter. Selv var jeg inde i den hyggeligste lille parfumebutik, hvis ekspedienten fortalte, at alle parfumer var lavet af hendes far. Her duftede himmelsk og udvalget af parfume var tilpas stort, så der var en parfume til de fleste. Jeg købte selvfølgelig en lille flaske, så jeg kan gå og dufte af Provence og sommer de næste måneder.

I mandags var vi atter på tur. Her startede vi med at køre til byen Salernes, hvor et lille stykke af floden er anlagt sådan, at man kan bade. Det skulle vi selvfølgelig prøve, og jeg kom da også under, og blev efterfølgende tørret i den bagende sol, inden vi kørte videre. Næste stop på vejen var den lille by Tourtour, som ligger på toppen af et bjerg, og her får man verdens smukkeste udsigt ud over det smukkeste bjerglandskab. Det er efterhånden blevet en tradition, at vi skal til Tourtour, hver gang jeg er dernede, og denne gang var ingen undtagelse. Her et hyggeligt cafémiljø samt en masse små, skønne butikker. Her kan man købe små eller store ‘kugler’ skåret ud i oliventræ, som dufter så skønt. Sådan en har jeg allerede til at ligge derhjemme, og denne gang fik jeg noget hjemmedrejet og -malet porcelæn med hjem, der skal pynte så fint i min nye bolig.
snapseed

Nu er jeg som sagt på vej hjem igen. Den 1. oktober flytter jeg, så jeg har noget at se frem til, når jeg kommer hjem.