Safari!!!!!

Sol, strand, Zanzibar

Allerede i Kenya havde vi snakket om, at det kunne være super fedt alle sammen at mødes på Zanzibar efter vi var ankommet til vores destinationer. Det holdte vi fast i, og torsdag d. 26. februar tog Amalie, Vilde og jeg bussen til Dar Es Salaam, og fredag morgen tog vi færgen videre til Stone Town på Zanzibar. Her mødtes vi med Nora, som havde været en lille uge i Kenya og derfor var fløjet til Zanzibar, og sammen tog vi en taxa over på den anden side af øen til byen Paje, hvor vores hostel ligger. Stedet hedder New Teddy’s Place, og er et hostel belliggende ned til vandet, og et sted hvor der stort set kun bor unge rejsende, så det var virkelig fedt! Frederik var allerede ankommet dagen inden, så han stod klar til at modtage os, da vi ankom. Vi tjekkede ind, og smed alle vores ting et på dormet – et syvpersoners værelse, hvor vi så havde de fem af sengene. Hele stedet, både på værelset og udenfor, er dækket af sand, så sko var ikke noget man brugte her. Vi skyndte os alle sammen i badetøj, og smuttede ned og badede i det lækre, varme fuldstændig turkisblå vand – SÅ skønt!!
Tirsdag besluttede vi, at vi ville et smut ind forbi Stone Town. Vi stod tidligt op, og gik hen for at ville tage en Dalla-Dalla, da der pludselig stoppede en ladvogn, og samlede nogle lokale mænd op. Bilen kørte til Stone Town, så vi fik også lov at hoppe op på ladet, og så var det bare derud af! Det var langt mere komfortabelt end at sidde/stå i en fuldstændig proppet, varm Dalla-Dalla 🙂 Vi ankom til byen, gik lidt rundt og kiggede på butikker, og gik hen til et bureau, som arrangerede flere forskellige småture. Her bookede vi en tur ud til en lille ø kaldet Prison Island med efterfølgende snorkling ved et nærtliggende koralrev. Efter en hurtig gang frokost og prøvning af snokeludstyret, var det afsted mod Prison Island. Vi sejlede derud i en lille “speed”-båd, som hoppede, og vippede og gyngede på de store bølger. Vi ankom til øen, hvor vi fik en rundvisning. Øen er hjemsted for en masse kæmpeskildpadder. Alle skildpadder havde et nummer på ryggen, der fortalte alderen på det pågældende dyr. Den ældste på øen var 199 år gammel! Det var vildt sjovt at gå rundt og klappe dem. Grunden til at øen hedder Prison Island, er fordi der ligger et stort fængsel, som underslavetiden egentlig var beregnet til at smide de “besværlige” slaver hen på; f.eks. hvis de havde gul feber. Heldigvis nåede fængslet aldrig at blive brugt, men bygningerne står der stadig.
Efterfølgende hoppede vi tilbage i båden, som sejlede os et lille stykke væk fra øen. Her var der et koralrev, så det var på med udstyret og ned i vandet. Synet dernede var SÅ flot; massere af koraller og farvestrålende fisk!!!
Efter at have udforsket revet i et godt stykke tid, hoppede vi på båden og sejlede tilbage til Stone Town. Her satte vi os hen på en café og nød solnedgangen ud over havet. Derefter gik vi hen til et stort madmarked, hvor man kunne spise en masse lokalt mad; lige fra friskfanget fisk til Zanzibar pizzaer og dessertpandekager – VILDT lækkert!
Torsdag morgen var det atter afsted og på med snorkeludstyret. Vi havde booket en tur ud og svømme med delfiner. Vi stod tidligt op og kørte ned til sydøen. Her hoppede vi på en båd, som sejlede os ud. Der gik ikke længe før vi så den første flok delfiner, og så var det ellers på udstyret og ned i vandet til dem. Det var den vildeste oplevelse at svømme rundt med dem!!! De var så tætte på, at man nærmest kunne røre dem, og så er det jo store, flotte dyr!! Vi svømmede rundt med dem indtil de svømmede væk. Så var det tilbage i båden for at finde den næste flok. Atter hoppede vi i vandet og svømmede rundt. Dette gentog sig flere gange. Pludselig var der vildt mange delfiner omkring båden. Vi hoppede selvfølgelig i, men jeg hoppede i til den modsatte side end alle de andre, så jeg fulgte en anden flok delfiner helt alene!! Der var syv stk. i denne flok, og det var den fedeste oplevelse bare lige så stille at svømme rundt alene med dem!! Så da jeg var tilbage i båden, var jeg helt oppe og køre og fuldstændig høj på oplevelsen!!
Lørdag var det igen tid til at tage på tur. Et af hotellerne på nordkysten afholdte Full Moon Party, hvilket vi havde hørt skulle være den fedste oplevelse hvor alle på øen ville komme, så der skulle vi selvfølgelig op. Vi tog en dalla-dalla der op i løbet af eftermiddagen, så vi havde lidt tid deroppe. Alle Zanzibars strande er fantastiske og som på et postkort, men de allerbedste og mest fantstiske strande findes heroppe. Vandet er fuldstændig klart og blåt og strandene kridhvide. Her skulle vi selvfølgelig ud og bade,, så vi hoppede i og svømmede ud og nød den smukke solnedgang – fantastisk!! Efterfølgende klædte vi om på et offentligt toilet og satte os på en restaurant og hyggede og spiste en lækker gang aftensmad. Omring midnat tog vi en taxa hen til festen. Stedet var kæmpestort, med massere af mennesker og pyntet fint op med lyskæder. Stedet lå helt ned til stranden, så der satte vi flere gange ned og hyggede. Festen var god, og vi blev der og hyggede helt til den efterfølgende morgen hvor vi kørte tilbage til Paje. Mandag formiddag tog vi alle færgen tilbage til Dar Es Salaam. Her måtte vi sige farvel til Frederik og Nora, som begge skulle tilbage til Danmark. Den efterfølgende morgen tog vi andre bussen hjem til henholdsvis Moshi og Arusha. Var hjemme ved fire-tiden så nåede at bruge nogle timer på børnehjemmet inden solnedgang. Det var VILDT rart at se dem igen!! Havde virkelig savnet dem, og tror også at de blev lidt glade for at se mig igen. Så dejligt <3