Er det sikkert at rejse alene som kvinde?

At være på højskole og frivillig gennem Mellemfolkeligt Samvirke

Tilbage i december 2014, rejste jeg til Afrika for at tilbringe 4 måneder i Østafrika. Jeg rejste gennem Mellemfolkeligt Samvirkes rejseprogram Global Contact. Det var en fantastisk oplevelse, og det var en let måde at rejse på, for turen var i grove træk planlagt på forhånd.

Når man rejser med Global Contact, består den første måned af et højskoleophold. Det gør sig gældende for alle destinationer, at man tilbydes et højskoleophold på deres platforme ude i verden. Lige nu har Global Contact platforne i Myanmar, Jordan, El Salvador, Kenya, Ghana, Zambia, Sri Lanka og Palæstina. Hvor man er på højskole bliver afgjort efter hvilken destination, man har valgt. Mit valg af Tanzania, som det land, jeg gerne ville arbejde i, betød at jeg kom på højskole i Kenya. Derfor vil jeg her i indlægget fokusere på højskoleopholdet i Kenya, men meget går igen i de resterende lande

I Kenya boede vi på platformen, Daraja, der ligger midt ude på den kenyanske savanne. Her skulle vi bo, spise og sove, og modtage undervisning af dygtige danske og kenyanske undervisere. På Global Contacts hjemmeside står der, at der er to hovedformål med højskoleopholdet:

1. Først og fremmest er højskoleopholdet tænkt som en grundig introduktion til Østafrikansk kultur med læren om skik og normer, samt undervisning i temaer som Kenyas rolle i globaliseringen, demokrati og fattigdom og ulighed. På højskolen er undervisningen ofte baseret på “learning by doing”, og der arrangeres en masse ture og udflugter som led i undervisningen. Vi var bl.a. på besøg i en kvindegruppe, med til en gudstjeneste i landsbyen, på besøg i slummen i nabobyen Nanyuki og på overnatning hos en lokal familie. Alt sammen noget der gav et grundigt indblik i den Østafrikanske kultur.

2. Derudover er hovedfokusset selvfølgelig også på det frivillige arbejde. Her bliver man rustet til at komme ud på projektet med emner som konflikthåndtering og “det gode projekt”, samt undervisning af- og leg med de lokale børn.

Sideløbende med disse temaer eller lignende, modtager man også undervisning i et af de sprog, der er mest dominerende i området. I Kenya modtog vi undervisning af en kenyansk lærer i Swahili. Swahili er officielt sprog i både Kenya og Tanzania, og det viste sig, under hele mit ophold at være nyttigt, for det gav en masse respekt fra de lokale, at man var i stand til at kommunikere på deres sprog. Det gjorde også færden på egen hånd meget nemmere.

I weekenderne har man fri, og der er derfor god mulighed for at hygge på højskolen eller udforske lokalområdet. Vi var ofte i Nanyuki, hvor vi spiste og shoppede og om aftenen tog vi i byen for at udforske det kenyanske natteliv. Men der er også mulighed for større ture som f.eks. at tage på safari i de omkringliggende safariparker, eller, som vi gjorde mellem jul og nytår, at bestige det 4985 meter høje bjerg, Mount Kenya.

Efter højskolen bliver man placeret hos en lokal familie i sit valgte land, og er frivillig på det projekt, man har valgt. Her er der også gode muligheder, for Global Contact tilbyder bl.a. projekter på børnehjem/børnehaver, som underviser på en skole, projekter i sportklubber, projekter med gadebørn, projekter med kvinder og mange andre projekter. Der er altså rig mulighed for at tilpasse sit arbejde til det, man har interesse for. Her færdes man, sammen med sin rejsemakker, mere eller mindre på egen hånd. Her har man mulighed for deltage i allerede planlagte rutiner eller opstarte ens egne. På mit børnehjem valgte min rejsemakker og jeg at tage del i undervisningen af de yngste børn. Det betød, at vi mere eller mindre kunne bestemme, hvordan undervisningen skulle forløbe, og vi arrangerede undervisning på måder, som var forskellige fra deres vante undervisningsmetoder. Børnene syntes det var vældig interessant, at vi underviste på en hel anden måde end hvad de var vant til.

Selvom hovedformålet med opholdet var at lave frivilligt arbejde, havde min rejsemakker og jeg besluttet os for, at vi ville have så mange oplevelser som muligt. Det betød, at vi en gang i mellem tog fri fra arbejdet for at tage på forskellige ture. Vi var meget tilfredse med, at det var muligt på vores projekt, men det er ikke sikkert, at det er muligt alle steder, så det kan være en god idé at undersøge på forhånd, hvis man synes, det er vigtigt.

Alt i alt har jeg fundet rejsen med Global Contact rigtig god. Det fungerede fantastisk at være på højskole den første måned, for man fik “en blød landing” og vi blev ordentligt rustet til at klare os alene på vores projekter. Jeg mødte en pige i Tanzania, som selv havde arrangeret sin rejse, og hun endte med at tage afsted igen efter få dage, fordi kulturchokket simpelthen var for stort til hende. Dette skete ikke for os, og det kan vi takke højskoleopholdet og den bløde landing for. Global Contact har flere kontakter i de forskellige lande, så man har en fast, lokal kontaktperson man kan kontakte, hvis man får spørgsmål eller problemer. Det er meget betryggende at vide, at der er en, man kan kontakte, hvis der er noget der ikke er, som det bør være. Det fungerede også rigtig godt, at man boede ved en lokal familie fremfor på et hostel eller hotel, for på den måde kunne man tage del i familiens hverdag, og dermed blev det hele meget autentisk.

Når jeg bliver spurgt, om jeg vil anbefale Global Contacts frivilligprogram, vil jeg klart sige ja. Jeg var kun 18 år, da jeg tog afsted, og det var min første store rejse på egen hånd. For mig fungerede det godt, at meget var planlagt på forhånd, for det gjorde for mig rejsen meget mere tilgængelig og overskuelig. Mange af de oplevelser jeg har fået kunne ikke være mulige, hvis jeg rejste på egen hånd. Jeg er blevet meget klogere på Østafrika og jeg har fået en oplevelse, jeg aldrig vil glemme. Den dag i dag tænker jeg stadig dagligt på “mine” børn, og jeg har stadig kontakt med flere af dem. Jeg er på stående fod i gang med at planlægge endnu en rejse tilbage, så jeg kan se børnene og mit lokalområde igen.

Jeg har tidligere skrevet en masse indlæg om mine oplevelser i Kenya og Tanzania. Du er velkommen til at læse med, og de kan findes under “Gamle indlæg”